(((برخی فعالیتهای پیشنهادی برای معلمان پایه پنجم)))

مجتمع آموزشي شهيـــد آويـــــني

الف: پوشه ی کار گروهی

جا دارد در ابتدا تعریفی از پوشه ی کار مورد نظر داشته باشم از دیدگاه من :پوشه ی کار  : ذخیره ی اهم فعالیتهای آموزشی و تربیتی اعضای

 گروهها(کل دانش آموزان)در طول دوره های 2 زمانه(نوبت اول و دوم)

هدف : ایجاد انگیزه و رقابت بین دانش آموزان

شاخص ها : انتخاب سرگروه و نایب سرگروه و مامور بهداشت

برخی موارد یگر :

1- انتخاب نام برای هر گروه

2- اختصاص پوشه برای هر گروه

3- چیدمان صندلی های دانش آموزان بر اساس گروه و سلایق

5- اختصاص نمرات پرسشهای شفاهی و کتبی در پوشه

6- معرفی گروه های برتر  در طول هر ماه

ب : کارگاه های کار تمام دروس(روزنامه دیواری)نوبت اول

یکی دیگر از کارهایی که منجر به تثبیت یادگیری وهمچنین تنوع در فرایند تدریس و ایجادانگیزه فراوان در دانش آموزان شد تهیه روزنامه دیواری

در قالب کارگاه بود به این صورت کهگروه ها  در کارگاه مورد نظر خود مثلا ریاضی به جمع آوری مطالب مهم ریاضی ازصفحه ی اول تا نوبت اول

می پردازند و نکات مهم را همراه با چیستان و لطیفه و شکلهایزیبا می نگارندو در پایان تمام روزنامه دیواری ها در کلاس نصب می شود

 

در آوردن سوال های امتحانی از درس ها در اتاق کامپیوتر(1ماه یکبار)توسط دانش آموزان

برگزاری امتحانات مشترک درس ها در مواقع خاص و مناسب

گرفتن املا توسط سرگروه ها هر 2 هفته یکبار

تصحیح املای دسته جمعی هر یکماه 1 بار

تصحیح املا توسط دانش آموزانی که زودتر 10 نمره ی 20 بیاورند

برگزاری تست خلاقیت

-استفاده از رسانه در جریان آموزش

اجرای بازیهای پرورشی متناسب   -   اجرای بازی نما دروس--استفاده از اشعار و داستان در جریان آموزش

 

 


بازی پرورشی ( حواستو جمع کن برنده شو )

اجرا در ساعت های ( هنر – ورزش)

 

فوق العاده جذاب و پر هیجان

(بهترین بازی در تقویت حواس دانش آموزان به درس مورد نظر )

ابتدا  تعداد ی شرکت کننده برای اجرای بازی انتخاب می کنیم( حداقل :4 نفر و حداکثر 10 نفر)

اجرای بازی بسیار ساده و از طرف معلم صورت می گیرد. به این صورت  که معلم از هر شرکت کننده

سوالاتی مطرح می کند که پاسخ آنها   ( بله یا آره یا آری یا تکان دادن سر به نشانه ی بله یا نه یا خیر یا تکان دادن سر

به نشانه ی نه باشد و دانش آموز در جواب حق ندارد کلمات بالا را بگوید که اگر این کار را بکند از دور بازی حذف

می شود به عبارت دیگر از لحظه ای که معلم گفت 3-2-1 شروع هیچ کدام از شرکت کنندگان حق ندارند کلمات

بالا را تکرار کنند و باید جوابشان چیزی غیر از کلمات بال باشد. در پایان 1 نفر برنده می شود

چند نمونه از سوالاتی که می توانید بپرسید( آیا بعد از شنبه یکشنبه است؟ حتما؟ راستی معدلت چند شد؟17 شد؟ به نظرت

خوب بوده؟آیا همیشه دو دو تا چار تا میشه؟و.......................

نمونه ی از اجرای بازی:

تعداد شرکت کنند ها 6 نفر

معلم : خب بچه ها به محض اینکه گفتم 3 – 2-1 شروع هر سوالی کردم نباید  در جوابم از کلمات بله – آره – آری – تکان سر

خیر – نه – تکان سر استفاده کنید

معلم : 3-2-1 شروع از نفر اول علی آقا شروع می کنم معلم : خب علی آماده ای بازی را شروع کنم؟

علی : بله آقا آماده ام( که علی آقا حذف می شوند چونکه از بله استفاده کردند) که می توانست بگوی آماده ام

شرکت کننده بعد محمد معلم : محم علی چی گفت که حذف شد؟ محمد(نمی دونم) معلم : واقعا نمی دونی

محمد : واقعا نمی دونم – شرکت کننده بعد محسن معلم: محسن اونجاییکه ایستادی جات خوبه اگه جات

بده یه خورده بیا اینور تر – محسن (نه آقا ممنون جام خوبه) در اینجا محسن هم به علت گفتن نه حذف می

شود و ...............................

 

بازی پرورشی (خیلی خیلی حواستو جمع کن برنده شو)

این بازی مانند بالا اما دشوار تر

قوانین بازی:

1- معلم اسم هر کس را گفت شرکت کننده بلافاصله باید بگوید(حاضر)

2- در جواب به سوالات معلم نباید از کلمات(بله – آره-آری – نه – خیر و تکان سر ) استفاده کند

3- معلم جمع و ضرب ساده می پرسد دانش آموز به جواب در ذهنش 1 عدد اضافه می کند و عدد را بیان می کند

مثلا 2بعلاوه 3 می شود چند؟    دانش آموز؟6

4-انجام برعکس بشین – پاشو(اگر گفته شد بشین باید بایستد – و بر عکس )

 

هر كس كه هنر خوب زندگي كردن را بداند، مي‌تواند ضمن تأثير گذاري مثبت بر ديگران، پذيرش بهتري نيز داشته باشد. با يك نگاه سطحي به اطرافيان به خوبي در مي‌يابيم كه بعضي از افراد همچون شناگراني هستند كه تنها تلاش مي كنند تا غرق نشوند و عده ديگري هستند در عين حال كه شنا مي‌كنند به اطراف خود مسلط بوده و حتي بازي و تفريح نيز مي‌كنند، بعضي از افراد هنگام رانندگي تنها و تنها به روبرو خيره گشته و از اطراف خود غافل هستند امّا عده‌اي ضمن رانندگي نه تنها به تمامي جوانب تسلط دارند به همراه استماع آهنگ پخش اتومبيل خود، با تلفن همراه هم صحبت نموده و حتي توأمان با آشناي كنار خيابان نيز از طريق ايما و اشاره احوال‌پرسي مي‌نمايند. برخي كار را توأم با تفريح انجام مي‌دهند و گروهي چنان تفريح مي كنند كه گويا در حال كار كردن هستند. عده‌اي به راحتي تسليم تقاضاي ديگران مي‌شوند، برخي قدرت تصميم گيري قاطع و حتي در صورت نياز قدرت «نه» گفتن را دارند. عده‌اي با كوچكترين محركي عصباني شده و سريع از كوره در مي‌روند و برخي نيز با شديدترين برخوردها و مخرب‌ترين ترفندها، آرامش خود را حفظ مي‌نمايند. عده‌اي زندگي مي‌كنند به دليل اينكه نفس مي‌كشند و گروهي تلاش مي‌كنند تا به عالي‌ترين مقام يعني قرب الهي برسند. بخش بزرگي از اين تفاوتهاي رفتاري به تجهيز انسانها و يا عدم تجهيز آنها به مهارتهاي اساسي زندگي برمي‌گردد، آناني كه به اين مهارتها آگاهي داشته باشند در درون اجتماع كاركردهاي مطلوب‌تري خواهند داشت. از ديدگاه روانشناسان افرادي كه به نحو بسيار شايسته و مقبول با ديگران تعامل داشته باشند و در محيط پيرامون خود به گونه‌اي رفتار نمايند كه ضمن حفظ آرامش خود و بروز توانمنديها، مورد پسند اجتماع نيز واقع شوند آناني هستند كه از كاركرد مطلوب برخوردار هستند. روانشناسان انسان‌گرايي چون: مازلو، يونگ، فرانكل، آدلر، راجرز در خصوص افراد برخوردار از كاركرد مطلوب چنين نظراتي دارند:

اينان كساني هستند كه:

براي اينكه بتوان از كاركرد مطلوبي برخوردار شد نياز است با بسياري از افرادي كه روزانه برخورد مختصري با آنان مي‌شود، به شيوه‌هاي مناسبي تعامل ايجاد كرد. و در همين حال در رابطه با افرادي كه ارتباطات منظم‌تري في ما بين‌ِ آنهاحاكم است لازم است يك زمينة مشاركتي مناسب‌تري در فعاليتهاي اجتماعي پديد آورد و افزون بر آنها، ضروري است با عدة قليلي از افراد كه در مركزي‌ترين نقاط دايره زندگي حضور دارند. رابطه‌اي ويژه و عاطفي نزديكي برقرار كرد كه از ديدگاه كمال گرايي، ايجاد روابط بهينه از ويژگيهاي اصلي كاركرد آرماني است و ايجاد چنين روابط مطلوبي و تأثيروتاثر مفيدي ميسور نخواهد بود مگر اينكه افراد با دانش مهارتهاي اساسي زندگي آشنا بوده و يا اينكه در آموزش آنها تلاش نمايند.

به طور كلي مهارتهاي زندگي، مهارتهايي هستند كه براي افزايش تواناييهاي رواني و اجتماعي افراد، آموزش داده مي‌شوند و فرد را قادر مي‌سازند تا به صورت مؤثر و كارآمد با مشكلات و مسائل زندگي روبرو شود و در تعامل با محيط پيرامون كاركرد مطلوبي داشته باشد. اين نوع مهارتها در واقع مهارتهاي شخصي، خانوادگي و اجتماعي هستند كه شايسته است همه آحاد يك جامعه آنها را ياد بگيرند تا بتوانند در خصوص زندگي فردي و در تعامل با انسانهاي ديگر به صورت شايسته و مطمئن عمل نمايند.

 

عدم آشنايي و مجهّز نبودن فرد به مهارتهاي زندگي، يكي از مهمترين مسائلي است كه باعث مي‌شود تا يك فرد نتواند آنچنان كه لازم است با محيط پيرامون خود تعامل مناسبي داشته باشد و در عين حال در حل مشكلات فردي و دروني خود به خوبي عمل ننمايد و به عبارتي ديگر نتواند طوري رفتار نمايد كه هم مورد پذيرش و محبوبيت ديگران واقع شود و هم اثر گذاري قابل قبولي داشته باشد. به عنوان مثال در هفت سال دوم زندگي يك انسان، يك سلسله تغييرات قابل توجهي در جسم و روان او پديدار مي‌شود و در عين حال وارد يك محيط اجتماعي گسترده‌تري به نام مدرسه مي‌شود در اين شرايط خاص و متفاوت از گذشته، نگرش نوجوان به خود و محيط اطراف دگرگون مي‌شود و با ورود به مدرسه، گسترة زندگي و تعامل او با افراد زيادتر مي‌شود و به همين ترتيب در تمام مراحل رشدي و در طول زندگي يك انسان در موقعيتها و شرايط مختلفي قرار مي‌گيرد و يا تغييرات قابل توجهي در جسم و روان و انديشة او بوجود مي‌آيد فلذا نياز است فرد با آموزش مهارتهاي خاصي چه از ابعاد شخصي و چه از ابعاد اجتماعي، ضمن اينكه در محيط كاري، خانوادگي و يا اجتماعي توانايي حل مشكلات و تأثير و تأثر سالم داشته باشد، به اين احساس رضايت بخش نيز برسد كه در كنار اثرگذاري مثبت خود به ديگران، مي‌تواند از جانب ديگران پذيرش بهتري نيز داشته باشد.

كاملاً روشن است بسياري از مشكلات امروزي جامعه، از عدم آشنايي افراد از چگونگي زندگي كردن مؤثر، سرچشمه مي‌گيرد. گروهي از افراد در حل مسائل فردي خود ناتوان هستند، گروهي در تعامل صحيح با اعضاء خانواده مشكل دارند، افرادي هستند كه در محيط اجتماعي پيرامون خود در تعامل با افراد ناتوان هستند و در ايفاي نقش‌هاي محوّل و محقّق خود ضعيف عمل مي‌نمايند و كساني نيز يافت مي‌شوند كه در اكثر زمينه‌ها با بحران روبرو هستند. فلذا بايستي به اين گونه افراد كمك كرد تا با كسب مهارتهاي اساسي زندگي به شكلي مؤثر در جامعه حضور پيدا كنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در جمعه 1 دی 1390برچسب:,ساعت14:24توسط معصومه صمدي | |